• missie en visie
  • team
  • documenten
  • ouder inbreng
    • medezeggenschapsraad
    • oudervereniging
    • gezamenlijke MR
  • vakanties en vrije dagen
  • brede school
  • vacatures
  • hoe wij onderwijs geven
  • eco school
  • onderscheidend
  • peuteropvang
  • buitenschoolse opvang
  • groep 1/2
  • groep 3/4
  • groep 5/6
  • groep 7/8
  • plusklas
  • rondleiding
  • schooltijden
  • aanmelden leerling
  • contact

Hoe wij onderwijs geven op Kindcentrum Lourdes

Ruimte bieden aan het ontdekken en laten groeien van ieders talent en vaardigheden is waar we voor staan.
Op die manier willen we leerlingen verbinding laten krijgen met wat ze graag doen, wat ze al kunnen, wat ze nog willen leren en wie ze zijn.

We werken vanuit een veilige en duidelijke structuur waarin waardering en erkenning voor ieders eigenheid en talent de norm is. Wij zijn een lerende organisatie waarbij we elkaar vertrouwen en elkaar voorzien van opbouwende feedback. We helpen elkaar de feedback te begrijpen en er zo mogelijk naar te handelen. Vanuit dit veilige klimaat kunnen de kinderen vol zelfvertrouwen zich ontwikkelen.
 


De Vreedzame School Vreedzame School 

De Vreedzame School beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren wat het betekent om een ‘democratisch burger’ te zijn: open staan voor en kunnen overbruggen van verschillen tussen mensen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang, en actief verantwoordelijk willen zijn voor de gemeenschap. Daarmee ervaren kinderen dat het uitmaakt dat ze er zijn, dat ze ‘er toe doen’.
De Vreedzame School blokken


Op het niveau van de leerlingen streeft het programma ernaar om kinderen te leren:

  1. op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen.
  2. constructief conflicten op te lossen.
  3. verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap.
  4. een open houding aan te nemen tegenover verschillen tussen mensen.
  5. volgens welke principes onze democratische samenleving is ingericht, en de sociale, emotionele en communicatieve vaardigheden die nodig zijn voor bovenstaande doelen.

Op het niveau van de school realiseert het programma een positief sociaal en moreel klimaat, waarin:

  1. iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat.
  2. de eigen kracht van kinderen benut wordt.
  3. leerkrachten en leerlingen zich veilig voelen en prettig werken.
  4. handelingsverlegenheid bij leerkrachten voorkomen wordt.


De grondregels van KC Lourdes:

Voor groot en klein, zullen we aardig zijn.

Wees zuinig op het materiaal, het is van ons allemaal.

Ieder kind zijn talent, je mag zijn wie je bent!

 

 

Muziekles op schoolMuzieknoten

Onze school heeft een samenwerking met Muziekschool Waterland.
Alle groepen krijgen les van een vakleerkracht muziek. Deze bezoekt onze school één keer in de week op maandag. Voor de muzieklessen zijn er op school diverse instrumenten aanwezig, om de lessen nog leuker te maken!


Groep 5 krijgt naast de reguliere muzieklessen ook instrumentale lessen waarbij zij mogen kiezen tussen twee verschillende instrumenten. Dit gebeurt onder leiding van een docent van de muziekschool. De instrumenten die de kinderen uit groep 5 leren bespelen worden in bruikleen gegeven door Muziekschool Waterland. 

IGDI - model Vraag dobbelsteen 

Binnen ons kindcentrum werken wij met het IGDI-model.
IGDI staat voor: interactieve, gedifferentieerde, directe instructie.
 
Het IGDI-model is een moderne versie van het directe instructiemodel, een model waarbij uitgegaan wordt van verschillende leervermogens van kinderen.
Kinderen verschillen van elkaar in de manier en snelheid van leren.
Sommige kinderen begrijpen de instructie snel en willen vlot aan de slag, andere kinderen hebben meer uitleg nodig. Daar is binnen het IGDI-model rekening mee gehouden.


In elke les zie je de volgende fasen:


1. Start les
Elke les start met een introductie. Hierin wordt de nieuwe leerstof voorbereid, de leerkracht geeft een samenvatting van de leerstof die al eerder aan bod is geweest. Daarnaast activeert de leerkracht relevante voorkennis bij de leerlingen. Ook wordt het lesdoel voor de komende les met de kinderen besproken. 

Instructie
 
2. Presentatie / interactieve groepsinstructie
Tijdens de instructie wordt de nieuwe leerstof gepresenteerd. Belangrijk is hierbij verduidelijking van het doel, uitleg geven, voordoen en duidelijke voorbeelden geven.  
Vragen stellen en interactie met de groep spelen bij de instructie een belangrijke rol. 
 
3. Begeleide (in)oefening
Tijdens deze fase kunnen de kinderen onder begeleiding van de leerkracht oefenen.
Als de opdrachten gerelateerd worden aan het lesdoel is het voor de leerlingen duidelijk waarom de opdracht belangrijk is en wat ze precies gaan oefenen. 
 
4. Zelfstandig of in duo's toepassen / verlengde instructie
Bij deze fase wordt de groep gesplitst. De leerkracht geeft verlengde instructie aan risico- en zwakke leerlingen in een kleinere groep. De andere kinderen zijn zelfstandig aan het werk met verwerkingsopdrachten die aansluiten bij de groepsinstructie. In deze tijd wordt de groepsinstructie nog eens herhaald (reteaching), wordt nog eens extra geoefend of worden leerlingen alvast voorbereid op de volgende les (preteaching).
 
5. Feedback aan de groep 
Alle leerlingen worden tijdens het werken voorzien van feedback op hun gemaakte werk.
 
6. Afsluiting
De les wordt gezamenlijk afgesloten. Er wordt besproken of de leerlingen het doel hebben bereikt en/of begrepen. Ook is er alvast een vooruitblik naar de volgende les, er wordt verteld wat dan aan de orde zal komen.

Cultuuronderwijs

Wij stimuleren op school de creatieve kant van het onderwijs. We werken thematisch vanuit de geintegreerde methode Blink Wereld.
Als je aan kinderen vraagt hoe ze de wereld willen leren kennen, dan komen ze vaak met voorbeelden die één ding gemeen hebben: ze willen het liefste dingen doen en meemaken.

Kinderen zijn van nature nieuwsgierige onderzoekers. Ze volgen hun interesse, spelen, proberen dingen uit en leren door te doen en zelf te ontdekken.
Bij wereldoriëntatie draait het om de kennis en vaardigheden die kinderen een stevige basis geven om hun plek in de wereld in te nemen. 

Boeken Knutsel Blink Wereld Herfst Kleien

Tijdens de thema's laten we de kinderen kennismaken met diverse culturele en kunstzinnige activiteiten. De kinderen gaan bijvoorbeeld naar een voorstelling, de bibliotheek in school en ondernemen buitenschoolse activiteiten. Dit aanbod zorgt ervoor, dat de kinderen geïnteresseerd raken in cultuur in de meest brede zin van het woord.

 

Lesmethoden

Kleuteronderwijs:  Bijenhotel 

Spelenderwijs, onderzoekend en ontwerpend leren: Methode Schatkist (doorgaande lijn met Veilig Leren Lezen groep 3)
Registratie en leerdoelen: Verwerking a.d.h.v. digikeuzebord
Werken in thema's met doelen van SLO 

Kapla bouwen Kapla Duplo spelen Kralen
 

Onderwijs aan de groepen 3 t/m 8

Spelling en Taal 3): Methode Veilig Leren Lezen Kim versie 
Begrijpend lezen (Groep 3): Methode Humpie Dumpie

Spelling en Taal (groep 4 t/m 8): Methode Staal!
Begrijpend lezen (Groep 4 t/m 8): Methode Nieuwsbegrip XL

Rekenonderwijs: Methode Pluspunt
Engels (vanaf groep 6): Methode Groove me! 
Schrijfonderwijs: Methode Pennenstreken

Sociale veiligheid en burgschapsvorming: Methode De Vreedzame School
Toetsing van de veiligheidsbeleving, sociale vaardigheden en het leer-en leefklimaat doen wij met behulp van de methode Zien!. 

Muziekonderwijs: Methode 123Zing
Wereldorïentatie: Methode Blink! Wereld geïntegreerd
Verkeersveiligheid: Methode Let's go!
ICT-onderwijs: Vanaf groep 4 werken de kinderen een aantal lessen per dag op een eigen chromebook (de chromebook wordt door school in bruikleen gegeven). 



 


 

 

 

Bijen maken

Buitenspelen

Contact


  • Kindcentrum Lourdes
  • Jisperweg 52
  • 1464 NG Westbeemster
  • directie@lourdesschool.nl

0299 - 68 12 56

 

 

Aangesloten bij


Blosse

Heb je een vraag?


 

Zoeken in de site


 

Op zoek naar kinderopvang?


Bekijk alle Blosse opvangvormen

 

Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

Snel naar


home

kc Lourdes

  • missie en visie
  • team
  • documenten
  • ouder inbreng
  1. medezeggenschapsraad
  2. oudervereniging
  3. blosseraad
  • vakanties en vrije dagen
  • vacatures
  • contact

 

onderwijs

  • hoe wij onderwijs geven
  • eco school
  • onderscheidend

 

kc Lourdes op social media

Facebook

   


opvang

  • buitenschoolse opvang

 

groepen

  • groep 1/2
  • groep 3/4
  • groep 5/6
  • groep 7/8

 

Kennismaken

  • rondleiding
  • aanmelden leerling

 

Inloggen ouderapp Kwieb

nieuws

agenda

foto's

 

Copyright 2025 - Kindcentrum Lourdes
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers